Znáte Saxifragu? V češtině lomikámen – nenápadná rostlina, která si poradí i se skalou. A právě ona se stala symbolem jednoho výjimečného železničního projektu v srdci Českého krasu. Úsek tratě Karlštejn – Beroun řešíme v Metroprojektu s přestávkami už od roku 2011. Realizace odstartovala na konci roku 2023 a letos v prosinci oficiálně končí. Co je na ní výjimečné?
▪️ 17 sanovaných skalních stěn, které rozrušuje právě zmíněný lomikámen
▪️ Netypická zastávka Srbsko, kde se potkala architektura se zajímavým technickým řešením
▪️ Kortenové přístřešky odkazující na industriální historii obce
▪️ Replika secesní čekárny z přelomu 19. a 20. století, dnes turistické informační centrum obce
▪️ Nástupiště ze světlého probarveného asfaltu, čisté a jednoduché, pro jehož realizaci bylo nutné minimalizovat poklopy kabelovodů a odvodnění
Na první pohled by se mohlo zdát, že jde hlavně o architekturu jedné zastávky a práci se skálou. Jenže realita je jiná. V rámci projektu vzniklo 7 km dvoukolejné tratě, nová odbočka Lom, zřízená na stovky metrů dlouhých opěrných zdech a 19 nových propustků. Stavbu komplikovaly povodňové stavy Berounky, nálezy přes 100 let starého opevnění tělesa dráhy i přísné podmínky CHKO Český kras.
Přesto se hlavním zhotovitelům – SWIETELSKY Rail CZ a Elektrizace železnic Praha – podařilo zkrátit výluky a dobu výstavby a projekt se během realizace dále vyvíjel díky intenzivní spolupráci projekce a stavby.
Výsledek? Posuďte sami. Třeba až vystoupíte z vlaku v Srbsku a vydáte se do místní tiché a okouzlující přírody.
Děkujeme všem, kteří se na tomto výjimečném projektu podíleli!






