Podzemní kolektor v areálu Letiště Praha, BIM projekt

Charakteristika

Navrhovaná kolektorová trasa délky 1614 m má sloužit pro vedení technické infrastruktury Letiště Praha. Výstavbou dojde k centralizaci vedení inženýrských sítí a zásadnímu navýšení kapacit propojení severní a jižní části letiště.

Na Letišti Praha začala realizace staveb pro energetickou infrastrukturu Letiště Praha a.s.

Stavba 1 - Kolektor Hangár G 

Realizace byla na Letišti Praha zahájena v listopadu 2024 a potrvá 2 roky. Zhotovitelem stavby je Metrostav DIZ s.r.o. Bude vybudován kolektor o délce 650 m a současně nová trafostanice TS20, ve které bude umístěno podružné řídící stanoviště kolektoru. 

V současné době probíhají práce na zařízení staveniště a první zemní práce jak ve veřejné, tak v neveřejné části letiště. Ve veřejné části letiště je kolektor převážně ražený, v neveřejné části je stavba hloubená. Kolektor začíná na severním okraji letiště, kde se v blízkosti hlavní trafostanice letiště napojuje na koncovou šachtu stávajícího kolektoru. V trase kolektoru Stavby 1 bude vybudována jedna technická komora a 4 šachty. V koncové šachtě Stavby 1 bude provedeno napojení únikové chodby a kabelového kanálu do TS20. Dále bude tato koncová šachta příprava pro napojení Stavby 2 - kolektoru Sever-Jih.

Stavba 2 - Kolektor Sever - Jih

V současné době je zhotovena dokumentace pro stavební povolení.

Kolektor bude napojen na koncovou šachtu stavby 1 a dále veden uzavřenou částí letiště jižně a ukončen šachtou vně uzavřené letištní plochy v oblasti kruhové křižovatky ulice K letišti. Zde bude navazovat na kolektor Jih, který je řešen v rámci samostatné investiční akce.

Stavba 2 o délce 964 m je navržena převážně jako ražená se 4 šachtami.

Po realizaci obou staveb bude kolektorová trasa dlouhá 1614 m a bude sloužit pro vedení technické infrastruktury Letiště Praha. Výstavbou dojde k centralizaci vedení inženýrských sítí a zásadnímu navýšení kapacit propojení severní a jižní části letiště. Návrh trasy zohledňuje okolní zástavbu a výhledové studie a projekty rozvoje areálu pražského letiště. Záměr byl projekčně zhotoven metodou BIM, včetně příslušných předpisů a požadavků investora, které byly podrobně zpracovány v dokumentu EIR (požadavky investora na BIM). K připomínkování projektu byl použit ze strany investora pro komunikaci nad BIM modely program Revizto, který pracuje se 3D modely různých formátů. Zároveň je schopen číst a pracovat se 2D dokumentací.