Charakteristika
Předmětem projektu je vybudování nové tramvajové trati v Počernické ulici v Praze 10 včetně napojení na stávající trať ve Vinohradské ulici. Nová trať nabídne pohodlnější a kapacitnější spojení sídliště Malešice ke stanici metra A Želivského i do širšího centra Prahy. Díky synergii s existující kolejovou a napájecí infrastrukturou tramvají dojde kromě zlepšení dopravní obslužnosti v lokalitě i k jejímu zefektivnění. Spolu s výstavbou nové trati dojde rovněž k přeložce a obnově dvojice páteřních vodovodních řadů z let 1919 a 1939, které se významně podílejí na zásobování Prahy pitnou vodou.
Technické parametry:
• Délka tratě 2,3 km
• Počet zastávek 6
• Souhrnná délka napájecích tras TT 3,9 km
• Délka přeložky páteřních vodovodních řadů 2x 1,8 km
Projekt představuje naplnění ideje napojení sídliště Malešice na tramvajovou síť hlavního města Prahy, která byla v koncepčních plánech města a územně plánovací dokumentaci města dlouhodobě ukotvena.
Více než dvoukilometrová novostavba tramvajové trati začíná v křižovatce ulic Vinohradské a Počernické. Na stávající tramvajové trati vznikne v místě napojení dvoukolejný kolejový trojúhelník, který zajistí napojení trati ve směrech od stanice metra Želivského i od vozovny Strašnice.
Z tohoto místa trať vstupuje do osy Počernické ulice, kde pokračuje v prostoru stávajícího středového dělicího pásu komunikace v celé délce ulice až před křižovatku s ul. Dřevčickou. V průběhu ulice je navrženo celkem 6 párů tramvajových zastávek na zastávkových ostrůvcích, z toho tři jsou s ohledem na přestupní i lokální vazby řešeny jako sdružené pro tramvaje a autobusy. Mezi nimi je i koncová zastávka Sídliště Malešice, kde navržené řešení umožní pohodlný přestup mezi tramvajovými linkami obsluhujícími sídliště a páteřními severojižními tangenciálními autobusovými linkami. Všechny zastávky budou vybaveny přístřešky a elektronickými informačními panely z jednotné řady nového pražského mobiliáře.
V lokalitě Hagiboru v blízkosti křižovatky Počernické a Názovské ulice zanikne stávající bariérový podchod, který bude nahrazen bezbariérovým úrovňovým přechodem včetně přístupu na novou tramvajovou zastávku. Díky nové zastávce se rovněž zlepší dostupnost MHD pro stávající i nově vznikající obytnou zástavbu v oblasti Hagiboru.
Tramvajová trať je ukončena smyčkou umístěnou na východním konci Počernické ulice před křižovatkou s ulicí Dřevčickou. Smyčka o manipulační kapacitě 6 tramvajových vlaků je situována ve stávajícím areálu Klimacentra. Technické a prostorové řešení smyčky je koordinováno se souběžně připravovaným záměrem soukromého investora na komplexní přeměnu stávajícího areálu Klimacentra na nový obytný a administrativní soubor.
Na úsecích mimo křižovatky, přechody a zastávky bude povrch tramvajové trati tvořen vegetačním krytem z odolných suchomilných rostlin a zavlažovaného travního koberce. Ten spolu s navrženou konstrukcí tramvajové trati, zahrnující mimo jiné antivibrační rohože a bezžlábkové kolejnice, přispěje k minimalizaci hluku z provozu tramvajové dopravy.
Významnou a technicky náročnou součást stavby tvoří přeložky podzemních inženýrských sítí. V cca 1,8 km dlouhém úseku Počernické ulice mezi křižovatkami s ulicemi Na Palouku a Dřevčická dojde k přeložce a obnově dvojice páteřních vodovodních řadů profilu 2x DN 1100 z let 1919 a 1939. V tomtéž úseku jsou mimo jiné navrženy také přeložky celkem pěti horkovodních tras, vedených příčně pod ulicí a zároveň nad páteřními vodovody.
Kromě přeložek trubních sítí jsou v rámci projektu navrženy také přeložky plynovodů, silnoproudých elektrických vedení, sítí elektronických komunikací a rekonstrukce veřejného osvětlení. V obvodu stavby budou zrekonstruovány místní komunikace včetně většiny chodníků, úpravou a obnovou projdou také světelná signalizační zařízení na celkem 5 křižovatkách, zároveň přibude jedno zcela nové.
Napájení nové tramvajové trati elektrickou energií bude zajišťováno z objektu stávající měnírny v areálu tramvajové vozovny Strašnice. Součástí projektu je kompletní modernizace technologického vybavení měnírny pro zajištění potřebného navýšení kapacity a revitalizace celého historického třípodlažního objektu měnírny z roku 1928 včetně adaptace dnes nevyužívaných prostor pro nové využití v souladu s provozními potřebami DPP. Novou tramvajovou trať s měnírnou propojí dráhové kabely v několika trasách a větvích souhrnné délky téměř 4 km s částečným využitím stávajících kabelových tras DPP. Při této příležitosti dojde i k výměně a přeložce stávajících dráhových kabelů mezi objektem měnírny a vraty vozovny do nově navrženého kabelovodu. Uvedené úpravy povedou k efektivnímu prostorovému využití areálu vozovny a uvolní prostor pro jeho další rozvoj.
V Počernické ulici bude v maximální míře zachováno stávající charakteristické lipové stromořadí na obou stranách ulice a lokálně dotvořeno výsadbou nových stromů. Na dalších plochách je navržena výsadba trvalkových záhonů. V souladu s cílem zlepšení adaptační schopnosti městského prostředí vůči klimatickým změnám jsou v projektu zahrnuta rovněž technická opatření tzv. modrozelené infrastruktury, napomáhající využití dešťových vod pro zavlažování zeleně.