Berounský tunel

Charakteristika

Traťové tubusy Berounského tunelu jsou navrženy jako jednokolejné, spojené systémem příčných propojek. Celková délka trati v tunelu je cca 26 km pro každou tunelovou troubu. Celková délka všech ražeb včetně dočasných děl vychází necelých 60 km. Tunely jsou v převážné části trati vedeny v poměrně velké hloubce pod povrchem terénu. Nadloží nad vrchlíkem traťových tunelů lokálně přesahuje 175 m. Projekt uvažuje s konvenční ražbou i nasazením až čtyř tunelovacích strojů. Zkoumány byly různé varianty postupu ražeb. Z důvodu omezení na portálech bude ražba tunelů zahájena z mezilehlých stavenišť se stavebními šachtami anebo přístupovými tunely. Po délce tunelů jsou navrženy 3 šachty – v lokalitách Slivenec, Tachlovice a Svatý Jan. Šachta ve Svatém Janu bude sloužit jako čerpací stanice. V Tachlovicích bude umístěna podzemí záchranná stanice. Ve Slivenci je navržena trakční napájecí stanice. Součástí ražeb budou kaverny pro výstavbu a kolejové rozplety. Větrání bude zajištěno proudovými ventilátory, odtahem kouře a přívodem čerstvého vzduchu v podzemní záchranné stanici a ventilací propojek. Návrhová rychlost trati je 200 km/h. V traťových tunelech bude pevná jízdní dráha a trakce 25 kV střídavá.

Traťové tunely jsou navrženy v souladu se vzorovým listem SŽ pro jednokolejné tunely dané návrhové rychlosti s pevnou jízdní dráhou a ve většině délky budou ražené pomocí TBM. Tunely budou bez vnější drenáže, odolné proti pronikání podzemní vody. Segmentové ostění pro traťové tunely TBM je navrženo jako jednoplášťové z důvodu převažujících výhod jednoplášťového ostění pro tento typ železničních tunelů. Cílem návrhu je rozsáhlé využití drátkobetonu v segmentovém ostění. V případě ražeb TBM bude hydroizolační účinek zajištěný vodonepropustným betonem ostění s těsněním spár mezi segmenty. Pro segmentové ostění jsou stanovena odpovídající kritéria pro vodonepropustnost. Očekávané pestré geologické podmínky vyžadují nasazení adaptabilních tunelovacích mechanizmů TBM. To je způsobeno jednak různou tvrdostí přepokládaných hornin po trase a rovněž variabilními přítoky podzemní vody po trase. Po trase je mimo to očekáváno několik poruchových pásem. V současnosti je území detailně mapováno pomocí podrobného inženýrskogeologického průzkumu.