Modernizace trati Praha Veleslavín – Praha Ruzyně

Charakteristika

V rámci souboru staveb železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a Kladna má úsek Praha Veleslavín – Praha Ruzyně nezastupitelné postavení. V terminálu Nádraží Veleslavín bude zajištěna důležitá vazba na metro a tramvajové linky, podoba železniční části terminálu vzešla z architektonické soutěže. K dopravní obsluze stávající i plánované zástavby bude sloužit nová zastávka Praha Liboc, napájecí stanice Liboc zajistí napájení trati z Prahy až do Kladna a provozní zázemí v Ruzyni umožní odstavení a základní údržbu vlakových souprav.

Cílem celého souboru staveb je kombinací modernizací a novostaveb zajistit dopravní obsluhu pražského Letiště Václava Havla kapacitní kolejovou dopravou a vytvořit páteřní systém v severozápadním sektoru PID, který v současné době schází. Stavba Praha Veleslavín – Praha Ruzyně spočívá v celkové modernizaci stávající jednokolejné trati v délce 5,4 km. Modernizace zahrnuje elektrizaci soustavou 25 kV 50 Hz AC, zdvojkolejnění trati, odstranění všech úrovňových křížení komunikací, výstavbu nové zastávky Praha Liboc a zvýšení rychlosti do 85 km/h resp. do 120 km/h v úseku Praha Ruzyně – Hostivice. Samozřejmou součástí je zřízení nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a silnoproudých technologií.

Železniční trať je s územím Veleslavína, Liboce a Ruzyně spjata již téměř 200 let od doby zprovoznění Lánské koněspřežky v roce 1830. K dílčím úpravám trasy došlo v 60. letech 19. století při přestavbě trati na parostrojní, od té doby je stabilizovaná. V rámci modernizace bude železniční trať směrově i výškově rektifikována v souvislosti se zdvoukolejněním a za účelem dosažení požadovaných parametrů. Změny trasy dále souvisejí i s potřebou zajištění podjezdných výšek v místech mimoúrovňových křížení s pozemními komunikacemi.

Pro úsek Praha Veleslavín – Praha Ruzyně je charakteristická rozmanitost území, kterým prochází. Od stanice Praha Veleslavín po Litovický potok prochází trať takřka přírodní krajinou využívanou k rekreaci a pro zahrádkaření, zde je kladen důraz na omezení vlivů na krajinný ráz, zejména při dálkových pohledech. Od Litovického potoka po Drnovskou ulici prochází trať hustě zastavěným územím od nízkých rodinných domů až po vysokopodlažní bytové domy. Velká část území severně od trati, které je dnes zastavěno skladovými a výrobními areály, projde v dohledné době transformací na novou městskou čtvrť. V zastavěném území jdou proti sobě požadavky na protihlukovou ochranu obyvatelstva a požadavky na minimalizaci bariérového efektu železniční trati. Fyzická bariéra trati je narušena zřízením četných prostupů, zejména formou pěších a cyklistických podchodů. Vizuální bariéra trati je zmírněna kombinací různých způsobů protihlukové ochrany a důrazem na řešení zeleně podél trati. Přínosem pro místní obyvatele pak bude zlepšení dopravní obslužnosti díky nové zastávce Praha Liboc. Západně od Drnovské ulice prochází trať zemědělským územím, kde bylo mimo jiné potřeba řešit přeložky polních cest kvůli zpřístupnění jednotlivých polí pro zemědělskou techniku.

Samostatnou zmínku zaslouží železniční stanice Praha Veleslavín, pro kterou proběhla v roce 2019 veřejná mezinárodní architektonická soutěž, přičemž šlo o první využití tohoto přístupu ve stavbě Správy železnic. Celkem bylo v soutěži posuzováno 22 odevzdaných návrhů, ze kterých jako vítěz vzešel návrh autorské dvojice doc. Ing. arch. Dalibora Hlaváčka a Ing. arch. Zuzany Kučerové. V žst. Praha Veleslavín je navržen nový objekt staniční budovy, která je řešena v několika výškových úrovních s vazbou na vestibul stanice metra, terminál BUS, přilehlý uliční prostor i předprostor historické výpravní budovy. Střecha budovy je navržena jako pobytová s intenzivní zelení a zakrývá nástupiště zhruba ve třetině délky. Uvnitř budovy jsou navrženy technologické i komerční prostory a prostory pro cestující včetně prodeje jízdních dokladů. Architektonický návrh byl v úzké spolupráci s autory zapracován do dokumentace.