Prodloužení tramvajové trati z Osové ke kampusu Masarykovy univerzity v Brně Bohunicích

Charakteristika

Systémem design & build byla realizována jedna z nejvýznamnějších staveb v oblasti rozvoje tramvajové dopravy v Brně. Tato tramvajová trať zajišťuje komfortní a kapacitní spojení k Univerzitnímu kampusu Masarykovy univerzity, Fakultní nemocnici Brno, obchodnímu centru Campus square či Moravskému zemskému archivu a nahradila spojení trolejbusovými a autobusovými linkami. Zkapacitnění dopravy navíc pomáhá k dalšímu rozvoji tohoto území, chystá se například výstavba studentských ubytovacích kapacit a plánuje se výstavba sportovního stadiónu.
V neposlední řadě přináší konkrétně tato stavba tramvajové tratě nejen zlepšení dopravní obslužnosti, ale i vyšší estetickou hodnotu území. Zejména zahloubená zastávka Západní brána je svoji odvážnou, ale čistou architekturou vyhledávaným pozitivním příkladem pro podobné stavby.

Zvyšující se kapacitní nároky na hromadnou dopravu v oblasti však není dále možné řešit zvyšováním počtu a četnosti stávajících trolejbusových a autobusových linek jak z důvodu kapacitní propustnosti komunikací, tak i z hlediska dopadů na životní prostředí, z těchto důvodů byla tramvajová trať prodloužena.
 

Nová TT 915 m
Úprava stávající TT454 m
Zastávky:2 nové + 1 posunutá (1 podzemní, 1 nadzemní)
Délka nástupišť65 m
Typboční a ostrovní
Délka tunelu650 m
Hloubka tunelu6–11 m
Doba výstavby 41 měsíců
Jízdní doba:Osová – Nemocnice Bohunice   2,5 min

Novostavba tramvajové trati s délkou 915 m začíná dvoukolejným rozvětvením v místě tramvajové zastávky Osová v Bohunicích na stávající tramvajové trati do Starého Lískovce. Nová tramvajová trať je vedena v hloubeném tunelu přes Mikuláškovo náměstí, kříží ulice Labská a Jihlavská s ukončením úvratí v prostoru před Fakultní nemocnicí s poliklinikou Brno. Součástí stavby je také vyvolaná úprava stávající tramvajové trati v délce 454 m. Na trati jsou dvě nové zastávky „Západní brána“ a „Nemocnice Bohunice“. Stávající zastávka Osová byla posunuta blíže k centru Brna.
Tramvajová trať je v celé délce navržena samostatně od ostatní dopravy a veškerá křížení s místními komunikacemi a pěšími trasami mimo konečnou zastávku jsou navrhována mimoúrovňově. Součástí stavby byly vyvolané úpravy místních komunikací, doplnění pěších vazeb a rozsáhlé přeložky inženýrských sítí.