Vysokorychlostní trať RS 4, úsek Praha – sjezd Lovosice

Charakteristika

Stavba RS 4 VRT, někdy nazývána jako VRT Podřipsko, je z velké části novostavbou dvoukolejné elektrifikované vysokorychlostní trati o délce asi 51 km. Na stávající železniční infrastrukturu je napojena v železničním uzlu Praha – Balabenka a před zastávkou Oleško na IV. železničním tranzitním koridoru. Součástí stavby je také terminál VRT u Roudnice nad Labem.

Cílem stavby je realizace části konceptu Rychlých spojení pro uspokojení budoucí vnitrostátní i přeshraniční přepravní poptávky mezi Prahou – Ústím nad Labem a Drážďany pro segment osobní a částečně nákladní dopravy. Dokončená vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan výrazně zrychlí cestování do Německa a zlepší dopravní dostupnost severních Čech. Při maximální provozní rychlosti 320 km/h bude po dokončení celé VRT jízdní doba z Prahy do Drážďan 58 minut. Samotná novostavba trati leží na území tří krajů, a to Hl. m. Prahy, Středočeského a Ústeckého kraje. Kromě samotné VRT je součástí i kompletní přestavba a modernizace uzlu Balabenka tak, aby vyhovoval zaústění VRT a ostatním výhledovým záměrům v uzlu Praha.

Dalším železničním uzlem se stane nová stanice Roudnice VRT, jejíž součástí bude jak terminál osobní dopravy, tak údržbová základna. Ta bude sloužit pro údržbu celé RS 4, přičemž údržba tratě bude probíhat zejména v noci, kdy je provoz osobní dopravy zastaven. Na celém úseku bude velké množství umělých staveb. Mezi nejvýraznější budou patřit tři tunely o délkách 3 400, 3 400 a 1 400 m, první z nich tvoří dvojice ražených jednokolejných tunelů, další dva budou dvoukolejné hloubené. Kromě tunelů je zde celá řada zajímavých mostních staveb, například tunelový most délky 99 m, nebo čtveřice estakád, kdy nejdelší z nich překonává Vltavu 1 600 m dlouhou betonovou konstrukcí. Mostů s funkcí ekoduktu je na úseku celkem 5, celkový počet železničních mostů je 33 na VRT a 25 mostů je situovaných v odbočce Balabenka. Dále je na úseku 22 nadjezdů, 3 lávky pro pěší a 9 propustků. To vše doplňuje 29 zárubních/opěrných zdí, které jsou situované převážně na území hl. m. Prahy. Realizace tohoto úseku RS 4 má začít v roce 2030 měla by trvat 6 let, odbočka Balabenka se bude kvůli realizaci za provozu přestavovat dokonce ještě o rok déle.